DE VORBĂ CU PICTORUL ȘI GRAFICIANUL SIMION ZAMȘA

S-a născut pe 23 iunie 1958,  în satul Onițcani, raionul Criuleni. Își face studiile la Liceul de Arte Plastice Igor Vieru din Chișinău (1969 –1976). În 1973 a debutat cu lucrarea Înainte de ploaie la expoziția școlilor de arte plastice pentru copii. Și-a continuat studiile la  Sankt-Petersburg în cadrul Academiei de Arte Plastice  Ilia Repin, secția Grafică de carte (1978-1984). În 1990 devine membru al Uniunii Artiștilor Plastici din Republica Moldova, iar în 1995 – membru al Asociației Inter-naționale a Artiștilor Plastici din cadrul UNESCO. Din 1990 până în prezent lucrează în calitate de profesor la Facultatea de Arte Plastice și Design a Universității Pedagogice de Stat Ion Creangă din Chișinău.                          

Este laureat al mai multor expoziții naționale și internaționale, precum cele de la Moscova (1987), Tallinn (1988), Tbilisi (1999), Zilele Republicii Moldova în Germania etc. Maestru al Artei din Republica Moldova.

– Din 1990 până în prezent sunteți profesor la Facultatea de Arte plastice și Design a Universității Pedagogice de Stat Ion Creangă din Chișinău. Acolo, în 2000, ați fondat specializarea Design grafic, unică în Republica Moldova. Ce părere aveți despre studenții de azi, în special, acei de la design grafic?

– Designul grafic are un specific aparte și, ca specializare, există numai la noi. Învățăm grafica de carte, machetarea, precum și grafica publicitară. Meseria aceasta este solicitată pe piața muncii din Republica Moldova. După 2000, odată cu implementarea stilului de la Bologna, au început a veni la facultate copii fără studii speciale. Am rămas derutați, deoarece noi mai întâi făceam studii la colegiu și apoi la facultate. În aceeași grupă de studenți avem tineri cu pregătire specială la școală, liceu sau colegiu, dar și tineri fără pregătire specială. Paradoxul e că în anul trei nu mai vezi nicio diferență între ei. Deseori, cei mai buni sunt copiii talentați veniți din licee simple. Dacă un student vine deja clișeizat în creație, eu trebuie să-l remodelez timp de doi ani și, astfel, pierdem împreună timpul în zadar. Cea mai mare greșeală a unui profesor este că încearcă să-și impună eul propriu prin intermediul învățăceilor săi, lipsindu-i de posibilitatea de a se dezvolta în mod particular.

Uneori, îmi dau seama că avem studenți foarte buni. Un desenator bun, un profesionist în domeniul dat încă nu înseamnă că este artist. Gândirea, mentalitatea au o importanță foarte mare în forma-rea artistului. De aceea noi îi implicăm pe studenți în diferite jocuri artistice sau activități creative care îi modelează, îi ajută să gândească, să-și perfecționeze limbajul de comunicare.

 

– Ați debutat în anul 1973, cu lucrarea Înainte de ploaie, la o expoziție a şcolilor de arte plastice pentru copii. Acum se mai organizează asemenea expoziții? Unde și cum pot fi promovați debutanții în artele plastice?

– Eram în clasa a noua când am început să pictez în ulei. Până atunci făceam doar acuarelă și guașă. La acel concurs unional, am obținut premiul I. Altă dată, la școala din satul nostru a venit și Grigore Vieru, care mi-a oferit un autograf pe o carte cu ilustrații de Igor Vieru. Poetul mi-a scris: Dragă Simioane, sper să-mi ilustrezi cândva o carte. S-a întâmplat: am machetat cartea Tu m-ai strigat, fiule? – o selecție din poeziile lui Grigore Vieru realizată de Spiridon Vangheli.

Un artist plastic tânăr care speră să se manifeste trebuie să aibă, în primul rând, tărie de caracter și dragoste față de meserie. Arta este o bogăție spirituală, nu una materială, care, de altfel, distruge spiritul artistic. Cu timpul, talentul numaidecât îți va aduce și bani. Bunăoară, azi, eu trăiesc numai din artă. 

Tineretul trebuie să știe că, dacă nu pui suflet și jertfă în creație, nici nu are rost să te mai apuci de ea. Iar dacă te dedai acesteia, nu ceda, mergi înainte, căci perseverența, munca și talentul întotdeauna dau rezultate bune, îți deschid orizonturi noi, nebănuite. [...]

Pentru NOI – Gheorghe BUDEANU